Bilde
Egge Gård
Kvalitet siden 1702
På Egge Gård i Lier produseres det jordbær og epler til den store gullmedalje.

Midt i landbruksbygda Lier ligger Egge Gård, med sydvendt utsikt utover hele dalen. Lier er kjent for sine gode forhold for frukt og bær, og hvert år produseres det 250 tonn jordbær og 1,5 million jordbærplanter. I tillegg har de 30 000 epletrær som normalt gir 100 tonn epler hver høst – en stor del av disse dyrkes økologisk.

Egge var en av de første gårdene som ble ryddet i Lier, og man antar at det ble gjort rundt år 0 – det sier noe om hvor gode dyrkingsforholdene i området faktisk er.

 

Gården drives av Marius Egge, som er 11. generasjon

19. juni 1702 kjøpte Paul Paulsen Egge Gård, og endret etternavnet sitt til Egge. Gården gikk i arv, og i 1963 la Nils Martin Egge om fra tradisjonell gårdsdrift til hagebruksproduksjon med hovedvekt på jordbærproduksjon med selvplukk. I 1982 tok Marius Egge over gården og introduserte økologisk fruktdyrking.

I dag drives gården fortsatt av Marius Egge, som er 11. generasjon. Han er lidenskapelig opptatt av både mat og drikke, og så tidlig et potensiale i den flotte, syrlige og norske frukten.

Basert på epler fra lokalområdet, har Marius utviklet en omfattende og mangfoldig produksjon av både alkoholfri og alkoholholdig drikke av høy kvalitet.

Liereple er et naturlig produkt, fullt av vitaminer og næringsstoffer

Produktutvalget til Egge Gård består i dag av tre kategorier; most og alkoholfritt, sider og vin og brennevin. Liereple er et naturlig produkt, fullt av vitaminer og næringsstoffer.

For å bevare den friske smaken, kaldpresser de eplene uten å tilsette sukker eller vann. Hele eplet blir brukt, og lar det presses ufiltrert slik at eplemosten inneholder fruktkjøtt, som har stor betydning for smaken.

 

Etablert
1702
Område
Østlandet
11.generasjon Marius Egge
Produkter fra Egge Gård
Artikkelbilde Liplid: En bedre drikkeopplevelse

Liplid er en ny og revolusjonær take-away løsning. Ikke bare er Liplid et 100% plastfritt og resirkulerbart lokk, det er et innovativt design som gir koppen bedre funksjonalitet og stabilitet. Med andre ord: et ideelt valg for enhver varm eller kald drikke på farten!

Artikkelbilde Slik blir softis-salget en suksess i sommer!

Softis fra Hennig-Olsen er en sikker vinner med høy lønnsomhet. Med deres nye softiskonsepter kan du tilby unike smaksopplevelser, friste flere kunder og øke salget – uten store investeringer.

Artikkelbilde Sjømat

Sjømat, inkludert fisk og skalldyr, er ikke bare deilig; det tilbyr også betydelige helsefordeler og bidrar til å øke forbruket av næringsrike måltider blant dine gjester.

Artikkelbilde Tørrvarer

Utforsk vårt utvalg av kolonialvarer – alt fra mel og pasta til krydder og hermetikk, perfekt for storkjøkken.

Artikkelbilde Spar tid og unngå korktrøbbel – velg skrukork

Når festivalen skal velge vin, handler det ikke bare om smak – det handler også om logistikk, kvalitet og tempo i serveringen. Velg vin med skrukork neste gang dere bestiller inn til baren.