Tre sorter – hundrevis av varianter

Du bruker en gammel versjon av Microsoft Internet Explorer
Du bruker en gammel versjon av Internet Explorer. Vi anbefaler å laste ned en nyere nettleser
Les mer

Sidenavigasjon

Bilde

Tre sorter – hundrevis av varianter

Botanisk sett skjelnes det bare mellom 3 sorter kaffe; Coffea Arabica, Coffea Robusta og Coffea Liberica. Den siste av disse utgjør kun mellom 1-2 prosent av all kaffe som dyrkes, og er i praksis uinteressant – også fordi den kvalitetsmessig ikke kan konkurrere med de to andre sortene.

Den første av disse, Arabica, dyrkes i nær sagt alle kaffeproduserende land, men ulikt jordsmonn og ulike klimatiske forhold gir spennende smaksforskjeller og fantastiske muligheter til å skape aromatiske blandinger. Det finnes en mengde varianter av denne sorten, og mange av disse, som for eksempel Blå Java, Mount Kenya og Jamaica Blue Mountain selges også som ”singel origins”, det vil si at varianten tilbys alene – ikke som en blanding med kaffebønner fra andre opprinnelsessteder. Samtidig er disse og nær sagt alle andre varianter også med i blandinger. En av våre mest kjente kaffeblandinger er eksempelvis Evergood som består av flere typer kvalitetskaffe. Den gode Evergood-smaken er konstant, men blandingsforholdet kan variere – alt etter smak og aroma på de kaffepartiene som kommer inn. For å unngå svingninger i smak og kvalitet, justeres Evergood-blandingen for å gi den samme gode smaksopplevelsen – år etter år. Det sørger profesjonelle cuppere – eller smakere – for.

Den siste av hovedsortene, Coffea Robusta, er en hardfør kaffesort som dyrkes steder med utfordrende og skiftende klima. Den har en noe kraftigere bittersmak enn de to andre sortene, men mangler noe av smaksbredden til Arabica. Den er derfor noe mindre etterspurt, og brukes gjerne i espressoblandinger som brennes hardere enn koke- og traktekaffe.


Anbefalte varer

Artikkelbilde Det er viktig å gå på kurs for å holde seg oppdatert

«Jeg anbefaler på det sterkeste å kurse seg for å bli bedre!» Jan-Erik Hauge fra kokkelandslaget mener det er viktig å sette av tid til å lære noe nytt.

Artikkelbilde Husk alkoholfrie alternativer

Alkoholfritt øl har vært i forholdsvis sterk vekst over en lengre periode. Serveringssteder har krav i bevillinger til å kunne presentere et alkoholfritt sortiment som står i stil med det alkoholholdige sortimentet. Dette vet flere og flere forbrukere å benytte seg av. I dag tilbys også en større og større mengde alternativer i takt med salgsøkningen. Siste skudd på stammen er UTEN Ananas.

Artikkelbilde Tork- om å være bærekraftig utenfor eget hjem

Vårt engasjement innen bærekraft er basert på tre hovedområder hvor vi mener produktene og tjenestene våre vil gjøre størst forskjell. Vårt mål er å redusere vårt CO2 avtrykk med 33% innen 2030. Dette skal skje via innovative løsninger.

Artikkelbilde Ta betalt for takeaway med Vipps

Mange bedrifter lurer på hvordan de skal ta betalt for tjenestene sine i disse koronatider. Her er rådene og tipsene fra Vipps.

Artikkelbilde Hva er lokalmat?

«Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet/særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» - matmerk.no

Til kassen