Bilde

Fresh opp din salatbar!

Fem-om-dagen, altså 500 gram med frukt og grønt hver eneste dag, har lenge vært malen for et normalt, sunt kosthold. Nå viser forskning at en salatbar i kantinen inspirerer til halvparten til lunsj.

Og med halvparten mener vi 262 gram, eller 229 gram hvis vi trekker fra potetene. Det betyr at du kommer halvveis til fem-om-dagen i lunsjen alene, vel å merke hvis du bruker salatbaren. 

Omfattende forskningssamarbeid

Det er forskere fra Nofima, Nibio og Plantchem som har gjort funnene. Som en del av prosjektet BioFresh – et omfattende, treårig forskningssamarbeid – har forskerne Jorunn Sofie Hansen (Nofima), Michel Verheul (Nibio) og Rune Slimestad (Plantchem) kartlagt gjestenes matvaner rundt salatbarene i 450 kantiner drevet av ISS Facility Services. Kartleggingen er gjort både ved hjelp av observasjon og gjennom analyser av innkjøpsstatistikker fra kalenderåret 2016.

Et økningspotensial

2016-tallene fra Helsedirektoratet viser at norske kvinner og menn i gjennomsnitt spiste 216 gram grønt per dag – alle måltider medregnet. Riktignok spiste vi 337 gram hvis vi tar med poteter i regnestykket, men tallene ligger uansett langt under det konsum som myndighetene anbefaler. Det er derfor funnene til forskertrioen er så interessante; en salatbar i kantinen kan gjøre det lettere å nå femhundregramsmålet.

Isberg og fargerik paprika

Utseende, synlighet og tilgjengelighet er viktige kriterier, når vi som gjester skal velge hva vi vil ha på tallerkenen. Dette ble ytterligere bekreftet av forskernes funn. Vi vil ha vakre farger i salaten, og plukker gjerne paprika i rødt, gult og grønt – og purpur (!) der det finnes. Tomaten derimot; den ser vi helst at er rød. Og frisk og saftig. Derfor er Cherry populær.  

Når vi kommer til bladsalaten, viser tallene at vi går for det trygge: Isbergssalat – verdens mest nyttede sådan – er en klar vinner også i kantinen. Mer «vågale» valg som Baby Leaves og Ruccula sliter med pallplasseringen.

Fristes av det fargerike synet

– Hovedinntrykket er at kantinegjester kan fristes av synet av salatbarer. Vår erfaring er at kantineoperatører hos ISS Facility AS er spesielt flinke til å vise et flott fargespill av oppkuttede råvarer i salatbarer. Kantinegjester tiltrekkes derfor salatbarer selv om de ikke har smakt på råvarene. De rett og slett «spiser med øynene». Smaking av slike råvarer frister dessuten ofte til mersmak etterpå. At grønnsaker er oppkuttet bidrar også til et økt forbruk av slike råvarer, sier Nofimas Jorunn Sofie Hansen til SMAKmagasinet.

Apropos farger: De gjør ikke bare salaten mer innbydende; men har også sin egen helsegevinst. Selve fargepigmentene er ganske enkelt helsefremmende.

 

Kilde: Smakmagasinet.no 


Litt salat-inspirasjon!
Artikkelbilde SLURP - fra Hennig-Olsen is

SLURP fra Hennig-Olsen er en forfriskende og mer naturlig slush, laget med ekte fruktjuice og kun naturlige farger.

Artikkelbilde Engangsbeger fra de dype finske skoger

Huhtamaki ble etablert allerede i 1920 i Finland og den finske fabrikken har i en årrekke produsert engangsbeger til det Nordiske markedet.

Artikkelbilde Rødt og hvitt kjøtt

Kjøtt utgjør en stor og allsidig varegruppe av både ferske og fryste produkter. Her finner du en rekke produkter av rødt og hvitt kjøtt. Enten du er på utkikk etter et gourmetprodukt eller et rimeligere alternativ, har vi mye som vil passe for deg og ditt serveringssted. Viktige verdier for våre leverandører er kvalitet, håndverk, tradisjon og innovasjon.

Artikkelbilde froosh smoothie- smak og kvalitet med 100% frukt og grønt

Froosh har vært på det norske markedet siden 2011 – og har flere prisbelønnede smoothies.

Artikkelbilde Bli oppdatert på de nyeste mattrendene!

En ny utgave av Nortura PROFF sitt populære trendmagasin er ute nå. Her kan du oppdatere deg på de nyeste mattrendene - og få oppskrifter og inspirasjon. Her er en liten smakebit: