Velkommen inn i finstua til Nordvæst

Du bruker en gammel versjon av Microsoft Internet Explorer
Du bruker en gammel versjon av Internet Explorer. Vi anbefaler å laste ned en nyere nettleser
Les mer

Sidenavigasjon

Velkommen inn i finstua til Nordvæst

Midt i sentrum i Gjerdrum ligger restauranten Nordvæst. Den er ikke så stor, men eier Hilde Hogstad omtaler den som sin egen finstue. Restauranten har hun designet fra bunnen selv, fra langbord i spiseområdet til hvor sluker skal være på kjøkkenet. Hilde har vært i bransjen siden 2009, og virkelig brenner for å lage god mat av gode råvarer i en behagelig atmosfære.

Bilde

Lang erfaring
Hilde begynte sin karriere i bransjen ved å starte en franchise-avdeling av Jordbærpikene på Lørenskog i 2009. Hun er ikke utdannet kokk, men har en lidenskap for mat, hygge og kos. Opprinnelig var det dekoratør Hilde skulle bli, men matgleden tok raskt over. Etter Jordbærpikene ble Hilde headhuntet til å jobbe på Gardermoen hvor hun først var avdelingsleder for to serveringssteder med 70 ansatte, deretter for et annet med 40 ansatte.

- Det ligger mye positivt i å drifte noe så stort, du lærer mye av det, sier Hilde.

Noe av det hun trekker frem som å jobbe som sjef for så mange mennesker er det å skulle formidle denne matgleden som Hilde bobler over av.

- Du må ha hjerte for det du driver med, og du må virkelig føle at gjestene kommer tilbake til deg. Akkurat den følelsen er litt vanskelig å formidle til noen som ikke har erfaring. De skjønner ikke det, smiler hun.

Hilde Hogstad // Nordvæst


En restaurant-drøm blir virkelig

Hilde har alltid visst at hun skulle drive sin egen restaurant. Hun visste bare ikke når og hvor. Det hele åpenbarte seg da hun flyttet til sentrum i Gjerdrum. I Vestvang-bygget på Ask, hvor de fleste bare så en hvit, tom lang gang, så Hilde potensiale.

- Det var ikke en gang et rom der, det var bare en vegg og en lang gang. Jeg så med en gang at dette er stedet jeg skal drive restaurant, så jeg kontaktet eierne av bygget. Jeg hadde forberedt meg ganske grundig, så det var ikke så vanskelig å få dem med på planene, forteller Hilde.

Grundig er et ord som definitivt kan beskrive Hilde. Hun fikk bruk for all sin erfaring fra både kjøkken og dekoratør-utdannelsen, og har tegnet hele restauranten selv. Uteområder, scenen, slik at det var best mulig akustikk, samt et langbord midt i restauranten. Til og med slukene på kjøkkenet planla Hilde nøye plasseringen på. I tillegg flyttet hun inn i etasjen over restauranten, og beskriver den som sin egen finstue hvor hun opplever at det er som om hun inviterer folk hjem. Og det elsker hun.

- Jeg tror nøkkelen til suksess er å være godt forberedt på ting. Når du står med beina på bakken og er trygg på det du gjør, så smitter det over på andre også. Noen av mine største kritikere da jeg startet er mine stamkunder i dag. De elsker Nordvæst og stemningen vi har her, sier Hilde.


Med hjelp til en god start

Hun sa opp jobben i august 2017, og brukte to måneder på å få Nordvæst til å bli akkurat slik hun ønsket det skulle være – fra møbler og dekorasjoner, til hvordan menyen skulle se ut. Før oppstarten fikk Hilde sin egen rådgiver fra ASKO Servering, Tommy Bråthen. De hadde mange møter sammen i forkant av åpningen, og Hilde dro god nytte av at Tommy er kokk og forstår god mat. Sammen planla de menyen, fant frem til råvarer som komplimenterte Nordvæst som konsept, samt sikret gode, lønnsomme kjøp for restauranten.

- Jeg kan ikke få rost Tommy nok. Tommy er god som gull! Han er alltid der når jeg trenger det, og han betyr utrolig mye for Nordvæst. Vi har god kommunikasjon og kjemi, og han forstår mennesket bak drifta. Det er så viktig!

Med hjerte for gode råvarer og en god kundeopplevelse
Hilde vet hva hun vil ha med tanke på råvarer, og ønsker ikke å spare penger på det. Hun lever etter en filosofi om at man ikke tjener penger på sikt med dårlige råvarer. Dersom man greier å sikre at kunden opplever en god atmosfære, man blir sett, og i tillegg får god mat, da kan man ikke gå feil, mener hun.

Vi utfordret henne på hva som var hennes favorittvarer bestilt fra ASKO Servering, og da trakk hun frem fire varer. Det er selvfølgelig flere, men spesielt disse fire mener hun er med på å hjelpe henne å formidle den gode opplevelsen kundene får hos henne. Burgeren og kyllingfileten til Jæder, ribba fra Grilstad til jul, samt vaffelrøre fra Telemarksrøra. Hun følger deretter opp med en ny historie fra restauranten.

- Søndag for to uker siden hadde vi burgerdag hvor alle kunder fikk 2 for 1 på alle burgere. Takeaway var inkludert i dette tilbudet. Det ble helt ellevilt! Vi har åpent fra 16 – 20, og det var kø på 6-7 meter ved åpning. I løpet av få minutter etter at vi åpnet så var det 80 mennesker inne i restauranten, og vi har en maks kapasitet på 100. Vi hadde også live musikk som bidro til god stemning. Stakkars datteren min som sto på kjøkkenet og lagde all maten, samt min andre ansatt som sto på kjøkkenet og stekte burgere fra 15:45 til 19:15. Vi leverte 1,19 burgere i minuttet i 3 ½ time. Til neste gang har vi lært. Da blir det flere folk på jobb, og vi dropper nok tilbudet på takeaway. Det var hektisk, forteller hun entusiastisk.


Slik lykkes du med din restaurant-drøm

Når hun blir spurt om hun har noen tips til andre med samme drøm, så trekker hun frem følgende som har vært viktige i hennes suksess.

- Du må ha en god plan ved oppstart. Dersom du åpner over natta, så går det stort sett aldri bra. Videre bør du tenke gjennom råvarene på menyen din slik at du kan bruke de til andre ting. Du kan for eksempel ikke bare bruke bacon til cæsarsalat. Slik reduserer du både svinn og kostnader. Tenk på helheten. Å drive et serveringssted er som en kake med viktige ingredienser. Alle råvarene må passe som hånd i hanske. Det gjør det mye mer effektivt for kjøkkenet. I tillegg må du lytte på gjestene dine. Det er de som bestemmer om det går bra, forteller hun.

Hilde mener det er stor forskjell på om maten er innpakket med kjærlighet eller bare laget. Det merker kundene. Du må være glad i folk, godhjertet, og ha lyst til å gi de noe godt. Det er ikke bare å åpne og tro du skal tjene penger, i alle fall ikke om du tar snarveier med råvarene. Hilde er veldig til stede for kundene sine og blir kjempeglad når gjestene er fornøyde. Hun forteller også at tanken med langbordet er å skape samhold, vennskap og fellesskap i en liten bygd. Det har hun fått til, og folk sitter ofte på langbordet.


Den gode atmostfæren vinner hjerter

Hilde driver ikke restaurant for pengene, hun gjør det med hjertet, selv om Nordvæst raskt ble mye større enn planlagt med tanke på omsetning. Hun arrangerer quizkvelder, hvor hun legger ut påmeldingen til neste quiz-kveld klokken 10 dagen etter. Står du ikke klar da, så får du ikke plass. Sist var det hele 17 quiz-lag påmeldt, og gjestene skryter av den gode stemningen det alltid er der.

Når hun skal ut for å spise hos andre restauranter fokuserer hun selv også på den gode følelsen. Det er ikke så viktig hva hun spiser, så lenge atmosfæren er god, maten er laget med sunne og gode råvarer, og ikke druknet i frityr. Maten forventer hun at skal være god, og den er stort sett det.

Det virker som at atmosfæren er nøkkelen til suksess – i alle fall for Hilde. Hos Norvæst er det i alle fall god stemning, med gode råvarer, sunn og velsmakende mat. Det er temakvelder, konserter, quizkvelder og private arrangementer hvor kunden alltid står i fokus. Midt i det hele står en sprudlende Hilde Hogstad og stortrives i sin egen finstue.



Til kassen